kategoria: Blitz
[#241] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #240



Mój filmik z obecnej wersji. Jeszcze fizyka nie jest napisana dobrze, ale:
- zacząłem wprowadzać punktację
- napis ZAP zapala się gdy piłka przeleci przez odpowiednie zony
- na starcie jest animacja scrolla i lampek stołu dopóki nie wybierze się liczby graczy
- wprowadziłem liczbę piłek dla graczy
- muzyka jest inna podczas startu i podczas gry

Mogę dalej pisać fizykę, a czeka mnie jesscze sporo przy tym. Może słabo tu widać bo kręcone telefonem na kolanie, ale to dalej wersja 7-bitplanowa na 020 14MHz.
5
[#242] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #241

no nie jest źle
[#243] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@michal_zukowski, post #242

Co 8 klatek jest około 15 blitów podwójnie na Double Buffer. Większość shape'ów jest poniżej 16 pikseli szerokości, ale niektóre są dużo większe. Mimo to animacja startowa wygląda ok.

Co do samej rozgrywki, to odkąd zmniejszyłem odświeżanie panelu z napisami, tak płynmość gry jest ok. Myślę nad wprowadzeniem czegoś takiego, że jeśli prędkość piłki jest równa 4, to nie przesuwać piłki od razu o 4 piksele, tylko wstawić pętlę For... Next i sprawdzać kolizję piłki. Jeśli nie będzie kolizji, to dopiero wyświetlić piłkę 4 piksele dalej. Na pewno usprawniłoby to fizykę gry i pozwoliłoby na łapanie kolizji wąskich pasków kolorów. Tylko kwestia czy takie sprawdzanie kolizji nie będzie spowalniać samej gry? Postaram się to wypróbować. Moim zdaniem przeliczanie (tymbardziej w Blitz Basic) jest o wiele szybsze niż blitter, więc wypadałoby spróbować.

Mógłbym jeszcze inaczej zrobić, ale to może być wolniejsze albo bardziej dziwaczne. Mając prędkość 4 dla piłki przesuwamy ją o 1 piksel bez VWait (Vertical Blank), dopiero gdy nastąpi rysowanie 4 piksela, wtedy dać VWait. Nigdy tak nie kombinowałem ale zależy mi na wprowadzeniu dokładności do fizyki gry.

Czy wybiorę pierwszy czy drugi sposób, wiem że wtedy wyeliminuję całkiem wypadanie piłki z planszy, wywalanie jej w miejsca gdzie nie powinna wpadać oraz nie będzie się wieszać przy ciasnych miejscach na bitmapie roboczej.
[#244] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #243

Nowa wersja gry do pobrania.

Co dodałem:
- ekrany startowe
- ekran wyboru stołów (można grać na 3 stole tylko, a drugi się uruchamia, ale raczej niegrywalny)
- animacja startowa stołów przy wyborze graczy (3 stół mruga jak w oryginale)
- możliwość zaświecenia napisu "ZAP" gdy piłka przelatuje pod literami oraz po zapaleniu wszystkich literek zapalają się lampki bonusów na samej górze (x2, x4 itd)
- w kilku miejscach można powoli zdobywać punkty
- na start mamy 3 piłki, ale jeszcze nie ma wprowadzonego game over dla gracza po stracie wszystkich piłek
- można narazie wybrać jednego gracza podczas animacji stołu (klawisz F1)

Stale poprawiana jest przeze mnie fizyka gry. Jak zwykle coś jest lepiej, coś jest gorzej. Sporo losowych odbić dodałem, co urozmaica rozgrywkę. Próbowałem wdrożyć sprawdzanie kolizji kolorów co jeden piksel, ale ciężko teraz cały kod przerobić pod to.

Gra ze względu na swoje teraźniejsze rozmiary będzie już w archiwum LHA, a nie jak dotychczas w ADF.

Zapraszam do testowania:



6
[#245] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #244

Na EAB widzę, że ludzie mają problem z pobieraniem z chomika. Czy wrzucać kolejne wersje gdzieś na inny serwer? Nie chcę publikować narazie na itch.io gry, której nie wiem czy skończę.

Na itch.io trafi dopiero jako demo, gdy będę mieć gotową fizykę gry i stołu oraz punktację (kiedyś tam jak się uda).
[#246] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #245

Nie tylko na EAB. Na Chomiku pobranie pliku o rozmiarze ponad 1 MB jest płatne, jeżeli nie posiadasz tam konta lub nie potwierdzisz kodu z płatnego SMS-a.
[#247] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #245

załóż sobie google drive albo onedrive'a, daj ludziom link do folderu i wrzucaj tam kolejne wersje.
[#248] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@teh_KaiN, post #247

Albo Dropboxa.
[#249] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@teh_KaiN, post #247

OneDrive

Nie wiem czy będzie można pobierać, bo ja akurat jestem zalogowany.
1
[#250] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #249

Mogę pobrać archiwum z grą bez problemów.

Chciałbym Ci złożyć serdeczne gratulacje za Twoją dotychczasową pracę.

Mam nadzieję, że wkrótce pracodawcy z Team 17, Digital Illusions albo Bitmap Brothers wyślą zaproszenie do wejścia w ich szeregi jednemu z najzdolniejszych Amigowych programistów i autorów gier w roku 2022-2023.

Jesteś sympatyczny, zdolny, pracowity, potrafisz prowadzić złożony projekt, nie zrażasz się trudnościami, wszystko udaje Ci się dopracować.

Serdecznie pozdrawiam i życzę dalszej pomyślności. OK
2
[#251] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #250

Dziękuję ale przesadziłeś mocno

Widziałem już na wielu stronach zagranicznych moje wypociny. To już się robi niebezpieczne, bo komuś może się nie spodobać wykorzystanie czyjejś pracy.

Lepiej modlić się, żeby ich prawnicy nie przysłali pozwu za plagiat i wykorzystanie ich grafik i muzyki.
[#252] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #251

Jeżeli chodzi o to, że robisz klony Twoich ulubionych gier z PC na Amigę, to chyba nie powinno być problemów.

Może wystarczy żebyś dał informację o oryginalnej grze i jej autorach w samej grze lub pliku ReadMe.
[#253] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #252

Nie wiem. Dla mnie to tylko trening. Nie robię tego dla zarobków, bo nie chcę za to ani złotówki. Jak pisałem, jeśli wiernie odwzoruję tego pinballa, to użyję sobie kodu dla fizyki i swojego wtedy zrobię, o ile ktoś z grafiką pomoże
[#254] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #252

Ale to bardzo dziwne!!!

Tutaj radzisz nie przyjmować się jeśli wykorzystuje się czyjeś grafiki, muzykę
O posądzeniu plagiat nie wspominając, a rozwiązaniem tego ma być tylko informacja w README o autorach oryginalnych danych
Dziwne ..


Z drugiej strony wydanie swojej gry z plikami Twojego ulubionego Workbencha (AmigaOS) na dyskietce (adf) okreslasz jako niemożliwe, bo są one czyjąś własnością.

To ja ci radzę.
Napisz w README kogo są to pliki i sprawa załatwiona
Możesz już teraz wydać MAGAZYNIERa na dyskietce.
Już wiesz że , to takie proste.

Ps.
Tak się zastanawiam czy dostęp do Twojego konta na ppa nie mają przypadkiem dwie osoby. (osobowości)
Ty i ktoś jeszcze, bo "gubisz się w zeznaniach"



Ostatnia aktualizacja: 05.01.2023 13:16:33 przez Norbert
1
[#255] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #253

jesli to bedzie shareware / freeware nie bedziesz mial problemow
zreszta po 25 latach prawa autorskie wygasaja - kazdy teraz elvisa podrabia
Kiedys kiedy odpalilem z synem (fanem Amigowych pinbali) tego PD2 ..ale to koszmarny potworek byl i dalismy sobie spokoj mala strata ze nie wyszedl na amige ..oj sorki juz wyszedl
[#256] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #253

Ja chciałem tylko poradzić, bo dopiero co pisałeś, że boisz się oskarżenia o plagiat.

Wiem, ze robisz te klony za darmo.

W większości przypadków nie wolno wykorzystywać czyjejś twórczości w celach zarobkowych bez pisemnego pozwolenia.

@Norbert

Akurat tutaj kolega wyciągnął grafikę, przeretuszował i dopisał swój silnik w Blitz Basic/AMOS.

Ja nie dołączam tych plików do mojej gry, które są częścią systemu.

Przecież dla przykładu intuition.library V39 też wymagam, ale załączyć się nie da, bo ten plik jest w ROM V39.
[#257] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@HOŁDYS, post #255

Jeszcze nie wyszedł i nie wiem czy wyjdzie kiedykolwiek

Faktycznie ten pinball nie był udanym, tymbardziej że powstał w 94 roku. Ale muzyka w nim trzyma poziom.

@Hexmage: gry w Amosie wymagają amos.library, gry w Blitzu też mają swoje biblioteki, bez których nie ruszą.

A może lepiej ukradkiem tworzyć gry w ADFach NDOS, aby trudniej było podejrzeć, co tam siedzi
[#258] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #257

Ja odpowiadałem Norbertowi w kwestii tych plików. Może proszę o nie mieszanie spraw.

Dla mnie nie ma problemu, że korzystasz z obcej grafiki - choć w swoich grach załączam oryginalną.

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2023 14:05:23 przez Hexmage960
[#259] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #258

"Mam nadzieję, że wkrótce pracodawcy z Team 17, Digital Illusions albo Bitmap Brothers wyślą zaproszenie..."

zaproszenie do czego , przeciez oni nie zajmuja sie juz Amiga od 25 lat
1
[#260] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@tukinem, post #253

Myślę, że powinieneś zrezygnować z korzystania z cudzej grafiki z produktów komercyjnych (choćby starych), jeśli nie zostały oficjalnie uwolnione. Jest masę darmowej (i dobrej) grafiki choćby na wspominanym itch.io
https://itch.io/game-assets/free/tag-pixel-art
Tak zdecydowanie będzie bezpieczniej i uczciwiej.
1
[#261] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@selur, post #259

To metafora. Podałem nazwy trzech kapitalnych firm zajmujących się swego czasu komputerem Amiga.

Niektóre te firmy działają do dzisiaj (Team 17, DICE), choć w zmienionym składzie i na inne platformy.

Team 17 był bardzo długo wierny.

Chciałem w ten sposób wyrazić jak fantastycznym deweloperem i profesjonalistą jest kolega Tukinem.
[#262] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #261

Chciałem w ten sposób wyrazić jak fantastycznym deweloperem i profesjonalistą jest kolega Tukinem.


Wiesz ... a jednak ktos mogl pomyslec, ze faktycznie te firmy kogos zatrudnia do produkcji softu na Amige.
Nastepnym razem, staraj sie wypowiadac bardziej przyziemnie
1
[#263] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #261

Już pisałem, że bez przesady.

1 - nie ogarniam pisania w C
2 - to samo odnośnie ASM
3 - gdyby tak było, to gdzie ta reszta projektów, które zacząłem i przerwałem :D
4 - ostatnio się wydało jakim jestem profesjonalistą, skoro głupiej pętli od sprawdzania kolizji nie potrafiłem sklecić

Podchodzę do wszystkiego amatorsko, czasem żałuję, że tak wcześnie dałem ten projekt na ogólne forum. Teraz ciąży na mnie klątwa, jeśli przerwę ten projekt, to będzie porażka i każdy zapamięta, że to ten co Pinball Dreams 2 chciał napisać i się poddał
[#264] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Hexmage960, post #258

Dla mnie też nie ma problemu, że korzystasz z plików systemowych.
Napisz w README, tak jak koledze polecasz, że te pliki są wymagane do poprawnego uruchomienia gry.
Nikt się nie przyczepi, przeciez wszystko ładnie opiszesz w pliku tekstowym.

Kibicuje autorowi (tukinem) , aby doprowadził Pinball Dreams 2 do finałowej wersji gry.
[#265] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Norbert, post #264

najprosciej bedzie jak tukinem podpisze sie pod gra jako tukinem. Zadnych nazwisk, imion, adresow.
[#266] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@selur, post #265

Co za różnica, jak po IP namierzą

zresztą już dawno bym miał problemy za Sokobana, a jednak siedzę i kodzę dalej hehe
[#267] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@Norbert, post #264

Tak jak Norbert napisal Engine Amigowy jest twoj i ty masz prawo autorskie
do uruchamienia napisz ze jest wymagany orginalna wersja gry PD2 PC ktora trzeba nabyc we wlasnym zakresie. Ja wiem ze to amatoska zabawa i proba sprawdzenia sie ..nie ma co liczyc na takie fajerwerki jak w Pinball Fantasies na 68000/ 7 mhz
[#268] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@HOŁDYS, post #267

Wiele projektów omija to tak, że mają automat co wyrypie oryginalne gfxy z gry. Dystrybuujesz wtedy tylko wersję amigową bez gfx/sfx i musisz mieć obok oryginalne pliki które przekopiujesz sam, w domyśle mając oryginał. Gorzej że tu był potrzebny pewien ręczny retusz, w takim przypadku można sprawdzać samą obecność oryginalnych plików albo wyciągać oryginalny plik i nanosić diffa programowo.

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2023 17:11:11 przez teh_KaiN
[#269] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@teh_KaiN, post #268

Zaktualizowałem GRĘ.

- można już zapalać zielone i brązowe lampki, chociaż nie zawsze to zaskakuje, jeszcze muszę dobrze zony dopracować
- po stracie 3 piłek następuje game over i powrót do animacji stołu

Nie testowałem tego zbytnio, więc jeśli się komuś chce, to zapraszam. Poprawiłem też błąd, który mi wyskakiwał, gdy piłka była blisko lewej krawędzi ekranu.

Wyodrębniłem sobie też fizykę stołu do osobnej części kodu, dzięki czemu pętla główna nie będzie wielka na 4x fizyki stołów, tylko osobno dla każdego stołu będzie inny GOSUB.

Teraz zacznę poprawiać fizykę samej piłki, bo odkąd dodałem sprawdzanie kolizji w pionie piksel po pikselu, to jeszcze nie dzióbałem głębiej fizyki, więc przy kolejnej wersji sporo może się zmienić.
2
[#270] Re: Powstawanie nowej gry w Blitz 2

@HOŁDYS, post #255

zreszta po 25 latach prawa autorskie wygasaja -


O ile nie istnieje obecny ich właściciel. I chyba 70 lat a nie 25. Poza tym mowa wyłącznie o prawach autorskich majątkowych. Autorskie prasa osobiste nie wygasają nigdy.

Wiadomo, że tukinem na tym nie będzie zarabiać, więc zaznaczenie gdzieś kto jest autorem grafiki, muzyki i części "koncepcyjnej", na bazie której tukinem tworzy własną fizykę na pewno nie zaszkodzi, a z całą pewnością wyeliminuje jakieś niepotrzebne, potencjalne problemy (malo prawdopodobne, ale...). Nie wiemy kto ma (o ile ma) obecnie te prawa, więc daleki byłbym do stwierdzenia, że coś wygasło.

Pamiętam, gdy kilka lat temu jeden gość z EAB zrobił w Amosie darmowego klona jakiejś gry o Smerfach. Wykorzystał tylko grafikę. Odezwali się do niego właściciele praw Peyo i straszyli sądem żądając usunięcia i chyba go pozwano. Z tego co pamiętam on chyba nie wymienił autorów (a może wymienił, lecz bez ich zgody).

https://eab.abime.net/showthread.php?t=76393

http://eab.abime.net/showthread.php?t=76750
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem